perjantai 11. huhtikuuta 2014

Edelliseen postaukseen vielä terveydestä

Niinkun mainitsin, niin näyttely tulokset on tänä päivänä koiranterveyden kannalta ihan tyhjän päiväsiä. Näyttelyissä kytätään vaan sitä rotumääritelmää eikä koiran hyvinvointia. Moni ihminen pentua etsiessä katsoo vain vanhempien näyttelytuloksia, miksi? Näyttelytulos ei kerro siitä että koira ei sairastelisi vaan tärkeintä olisi katsoa terveystutkimuksien tuloksia.
Sunnuntaina meillä on ne ekat näyttelyt ja jännitys alkaa tiivistyä, mutta koska tänään katsoin sellaista dogumenttia nimeltä muistaakseni: sairaaksi jalostettu paras ystävä? Niin jännitystasoni laski, reilusti.
Joku minulle sanoikin tässä että meidän sulo saattaa olla tuomarin silmään liian hoikka. Sulo on 1v painoa 14kg, mutta sporttisen mallinen. Olen tullut siihen tulokseen, että sulo voi sporttivartalollaan useaa ns.periteisen mallista (tasapaksumpaa) ranskista paremmin. Jaksaminen on aivan eri luokkaa.
Tottakai olisi hienoa jos sulo vaikka sijoittuisikin, mutta tärkeintä on se että itse olen tyytyväinen ja enempää en tyytyväinen voisi ollakkaan kun on koira joka pystyy hengittään hyvin ja jaksaa oikeastaan touhuta ihan mitä tahansa ja kauemmin mitä itse jaksan.

Tosiaan tämä ohjelma... Oli todella mielenkiintoinen. Mielestäni jokaisen rotukoiran omistajan tulisi tämä katsoa ja mennä hetkeksi itseensä. Olen kuullut ja lukenut kommenttejä: bolldogin ottaminen on eläinrääkkäyksen tukemista ja samalla omistaja osallistuu rääkkäykseen, koska bulldogit ovat niin sairaita. Kyllä, ranskiksillakin on sairauksia (enkä todellakaan vähättele niitä) ja suurin osa näistä liittyy tähän lyhytkuonoisuuteen, dokumentissa käsiteltiin tätä asiaa ja muidenkin rotujen sairauksia. Ihmiset usein unohtavat että esimerkiksi sillä bokserilla tai villakoiralla on myös sairauksia ja tuntuu että asia unohtuu siinä, että ongelma ei näy niin selvästi ulkoa, kuten taas bulldogeilla lyhytkuono on aina esillä. Siihen kuinka sairaan koiran omaksesi saat pystyt vaikuttamaan sillä, että hommaat sen pennun kunnon kasvattajalta!!

Etsin googlesta pari kuvaa miten paljon esim. Bulldoggien kuonoa on jalostuksella muokattu:
1. Susi

2. Ranskis 

3. Englannin bulldoggi

4. Eniten jalostuksesta tulleesta kuonosya kärsinyt; mopsi, sillä on jo niin matalat silmäkuopat että silmät voivat pullahtaa ulos.

Ero on kyllä suuri suden kalloon nähden! 
Lisäksi lyhyt kuonoisilla koirilla on ihan yhtä monta hammasta kuin esim.saksanpaimenkoiralla. Kuonon ollessa lyhyt hampaat eivät mahdu kasvamaan koiran suuhun normaalisti, josta seuraa ongelmia suussa.

Nappasin dokumentista myös pari kuvaa, mitkä hieman suututti minua. Olen ottanut ranskiksen ja olen ollut tietoinen alusta asti että ihopoimuja tulee putsata ja näin olen myös tehnyt. Kuvissa on mopsin poimu nenän päältä jota eläinlääkäri putsaa. Eläinlääkäri mainitsi dokumentissa, että poimun putsaaminen mopsille on yleensä jopa kivuliasta. Tässä siis tulos jos niitä ei hoida:

Napsasin myös kuvan siitä mistä lyhyt kuonoisten iso riski saada lämpöhalvaus johtuu, sininen siis kuvastaa kuonossa olevaa kudosta joka toimii jäähdytyksessä  vasemmalla saksanpaimenkoiran kallo, oikealla mopsi:

Joku voi ihmetellä miksi kirjotan oman koirarotuni sairauksista varsinkin näin suoraan. Siksi että haluan ihmisten tietävän, että olen ranskanbulldoggia hommatessa ottanut selvää rodun sairauksista ja olen rehellinen siitä mitä ne on ja kuinka vakavista ongelmista on kyse.  Näistä syistä olen koirani ottanut hyvältä rodun tuntevalta kasvattajalta. Olen saanut terveen yksilön josta olen todella kiitollinen. 
Toivottavasti tämä auttaa ehkä tulevia rodun ostajia oikeasti ymmärtämään että koiraa ei kannata ottaa keneltäkään "pimeeltämyyjältä" vaan oikealta roduntuntevalta kasvattajalta jotta sairauksia saadaan ehkäistyä, eikä pahimmassa tapauksessa pahennettu entisestään. Koiran paperit EIVÄT ole ainoastaan näyttelyjä varten!!!

Ensi kerralla positiivisempiin aiheisiin, alla vielä linkki kyseiseen dokumenttiin.

Käykää kurkkaamassa:
http://www.dokumentteja.com/sairaaksi-jalostettu-paras-ystava/

Ei kommentteja: